2013年9月21日星期六

唐詩不解之謎

適逢中秋佳節,本人忽然雅興大發,想吟吓唐詩添。最有中秋feel嘅唐詩,當然莫過於王建嘅《十五夜望月》:
「中庭地白樹棲鴉,冷露無聲濕桂花。 今夜月明人盡望,不知秋思落誰家?」

不過以本人嘅無聊性格,齋吟梗係唔夠啦,唔惡搞一番又何遣有涯之生呢?一分鐘都唔使就諗咗以下版本:
「X庭地白樹棲鴉,冷露無聲濕X花。 今夜月圓人盡望,不知……」

頭三句各改咗一個字,但係第四句就諗極都諗唔到可以點搞添,咁唯有嚟個「腦打風」啦。點知越打越亂、越吹越遠,雖然諗嘅仍然係唐詩,但係就已經同中秋冇晒關係。其實連我自己都唔知點解,最後諗到嘅竟然係唐詩中「可憐」二字。

「可憐」一詞作何解析,應該唔使我多講啦。舉個例,凸首處處受人針對,出現親都俾人叫下台,佢都算可憐囉。一眾盲毛廢青俾啲無恥政棍同垃圾傳媒蒙騙甚至利用,白白浪費大好青春,佢地亦算可憐。「天安門母親」丁老太唔肯走出喪子傷痛,迫自己與仇恨共度餘生,咁就更係可憐。弊嘞,越講越遠添!

F5中文sir話過,詩詞唔可以逐字解析,否則會冇晒意境同美感。聽落不無道理,雖然明知佢其實係想偷懶啫。但係好似我呢啲咁鍾意尋根究底嘅人,遇到疑問而唔去揾答案,肯定會搞到食不下咽、寢不安席囉。

言歸正傳,「腦打風」時諗起幾首唐詩,都有「可憐」二字,但係睇番詩句意思又唔覺得有乜咁可憐,真係令人百思不得其解。為咗解開謎團,本人用邏輯思維分析過有關詩句同上文下理,至於乜嘢意境同美感就唔理得咁多嘞。

白居易《長恨歌》有「可憐光彩生門戶」之句。

「光彩生門戶」好易理解。所謂「一人得道,雞犬升天」,楊貴妃「三千寵愛在一身」,冚家富貴係必然嘅事。問題嚟嘞,咁直頭可喜可賀啦,有乜理由會係可憐呢?

其實答案就喺上一句:「姊妹弟兄皆列士」。「列」古通「烈」,即係話楊貴妃唔係冚家富貴,而係冚家烈士。雖然為國捐軀係光榮嘅事,但係冚家捐軀就真係可憐囉!謎團解開!

李白《清平調》有咁嘅一句:「可憐飛燕倚新妝」

趙飛燕係美女中嘅美女,化埋個時款靚妝,簡直係錦上添花啦,咁都話可憐?

喺冇任何明顯線索嘅情況下,最好係先從首詩嘅主旨入手。首詩係擦鞋之作,李白要討好嘅其實係另一位大美人楊貴妃,趙飛燕只係用嚟襯托呢位主角嘅啫。唐代對女性嘅審美標準好特別,體態崇尚豐膩,以今日嘅講法就即係高脂。揀趙飛燕做比較,自然係要以佢嘅瘦,突出楊貴妃嘅肥。掌上可舞嘅趙飛燕,就算化完個靚妝都仍然係面無四兩肉。以楊貴妃嘅角度睇,咁當然係唔合格,話唔定仲會覺得佢好可憐添。好明顯,嗰句詩係要投其所好囉。謎團再解開!

李商隱《賈生》最後兩句係:「可憐夜半虛前席,不問蒼生問鬼神。」

漢文帝特登召見被貶逐嘅賈誼,談論嘅竟然唔係民生疾苦,而係鬼神之事(今稱玄學)。喺度用到「可憐」二字,又係不明所以。如果話漢文帝係昏君,咁應該用「可恨」囉。至於賈誼,詩中提到「賈生才調更無倫」,即係話佢「上窮碧落下黃泉」,天文地理無所不知。玄學嘅嘢當然難唔到佢,根本唔使驚答唔出而俾皇帝推出午門斬首,咁又何「可憐」之有呢?

關鍵就喺「夜半」二字。要談論玄學,根本唔使等到半夜三更啫。有理由相信,賈誼「能以精誠致魂魄」,漢文帝揾佢唔係要討論乜嘢玄學,而係要佢問米,咁「可憐」就講得通嘞。大家都知啦,問米唔止會發羊吊,仲會問到嘔添,而且洩漏天機要折壽架!謎團又再解開!

雅興嘅嘢,有時真係一發不可收拾。講完唐詩,忽然又想講對聯添。中秋只係過咗兩日,以下上聯都仲算應景:
「天上月圓,人間月半,月月月圓逢月半;」

下聯就唔講住嘞,因為而家仲未係時候。

Sossusvlei, Namibia

Sossusvlei, Namibia

7 則留言:

  1. 佛爺:
    哈哈,本人心如止水,當然唔會學人傷乜春悲乜秋啦!

    Coffee,
    更常見嘅係:由憐生愛,因愛成仇。

    回覆刪除
  2. 可憐一詞古用:

    可惜,可憫,可愛

    都有。

    哇,對對,我腦閉塞,速逃!

    回覆刪除
  3. laulong,
    哈哈,寫呢篇扑嘅目的係要……拋磚引玉,我成功喇!

    回覆刪除
  4. 网上時代重賣乜鬼關子,一查就出泥啦。不過你係博主,我好識做,都係由你開估。
    試o下續狗尾:
    「少時夢遺,老時夢蝶。夢夢夢遺漸夢蝶。」
    算唔算工整呢,又唏噓!

    回覆刪除
  5. 嚴嶺鋒:
    哈哈,連Johnson都請埋上嚟添!夢遺係一種原始機能反應,而夢蝶則係對自身存在、以至萬物關係嘅哲學性探討。「少時夢遺,老時夢蝶」講嘅係一個成長過程,隨年月增長,生理衝動會被理性思考取代,可謂寓意深長!只可嘆,好多香港人活到一大把年紀,仍然係停留喺夢遺階段!

    回覆刪除